Alla inlägg den 18 augusti 2008

Av TriMaster - 18 augusti 2008 22:53

Lisa Nordén: Mycket bra kämpat och vek sig aldrig ner även ner hon hade dåligt läge. Bra upphämtning under löpningen! Om fyra år har hon täpt till 1:10 på simningen och då blir det riktigt fajt. För övrigt outstanding TV-sändning, bra bild, bra kommentarer. Ok att gå upp för det kl. 4.

Sanna Kallur - "hur känns det". Helluuu Herr Folketsröst, vi ger dig sparken 2 timmer efter du blev utnämnd till Sportchefen på SVT sen vet du hur det känns. Drukit för mycket öl igår kanske?

Liu Xiang: "Kina, hur känns det?" Varför får han inte ens en chans att försvara sitt guld, när Phelps fixa 8. Livet har aldrig varit rättvist.

Elena Isinbaeva: She is simply the best! Världsrekord igen, vann med 5,2% till silver. (Usain Bolt vann sitt guld med 2% differens. Bara för referensens skull.)
K2: ??? Märkligt är bara förnamn. Någon som kan, vill förklara för mig? Jag vill lära mig mera... se nedan


Dagens kalkon igen: Olsson studio .... snälla SVT lägg ner! Lägg ner! LÄGG NER!!! Jag accepterar en högre tv-avgift istället! Hellre Bingolotto, då kan jag i alla fall vinna kaffe för min fettförbränning. höhö...


Av TriMaster - 18 augusti 2008 21:51

Detta lärde jag mig bland annat på SATS av Rickard Wahlen, en av deras PT där. Tack Rickard! Jag lärde mig en viktig sak till: Gör du en sak, gör det helhjärtat eller inte alls. Går inte med en inställning till en föreläsning om konditionsträning: Hähä, jag har tävlad i triathlon redan 1985, har läst 1000 tals sidor om konditionsträning och sprungit med en pulsmätare när alla mina träningskompisar fortfarande knappt kollade tider under sin träning, jag har kört 6 ironimannadistanser, .... vad ska jag då lära mig under 90 minuter. Mycket kan jag säger, mycket. Tack Rickard! Han iofs dömde tidigt bort pulsmätning men det må gå an om man riktar sin föreläsning till en genomsnittsgymnbesökare som i bästa fall förstår lite mer än att fettförbränning är inte något annat än att steka bacon lite hårde till frukost.
Men vad jag tyckte mycket om att han slog direkt hål på myten att man förbränna bäst om man vid låg intensitet och nöt nöt förbränner mycket fet. Hur jag än gör så kommer jag aldrig upp till en kalorieförbrukning på 1000 kcal/h och mera som jag gör vid riktig högintensiva pass om jag bara gå ut i skogen och jogga 1,5 timmar.
Det bästa till slutet: variera många olika högintensiva övningar efter varandra. Han visade det även praktiskt med en uppradning av ett antal enkla övningar som både var roliga, krävde styrka och drev upp pulsen, efter 4 min kände man hur man var tvungen att hantera den ökade mjölksyran.
Kontentan: mer fokus på intensitet och mindre på monotont nötande. En och annan triatlet hade behövt höra detta. Jag förstår inte varför det är fortfarande så galet fokus på mängdträning? Visst, topeliten ligger på 25 , 30 kanske mer timmar i veckan, behöver dessa volymer men klara av dessa också efter många år i sporten. Men ska en 20-årig kör redan så mycket? Jag vågar tvivla på det. Redan under 80-talet viste de som forskade på det: du måste har styrkan och för att klara av mängdträning för att undvika skada. Inte att tala om att förhindra överträning, men det är en gissel av triatleten som jag kan prata om en annan gång.

Av TriMaster - 18 augusti 2008 16:33

En reflektion som jag fick idag. Idag åkte jag tunnelbana helt gratis, helt laglig! En vakt höll t.o.m upp dörren för mig och bara vinkade mig genom. Jag åker gratis tvärs genom stan, helt gratis, helt ok, är det fest eller vad? Juste du läste rätt: Den som skulle sitta i kuren och skulle stämpla min remsa hade nog förhinder eller var sjuk, då kommenderades ut två(!) vakter att trafikanterna kunde passera. Serviceminded tänkt eller hur? Annars skulle vissa ”stämplare” inte komma genom grinden. Hallo? Två personer ersätta halva jobbet av en, och samtidigt ta inget betalt? Är det någon som tänker när den fixa ”burnrate” på våra skattepengar?

Vad om vakterna skulle ha en enkel utbildning i att hantera stämplandet, tariffen av SL och öppna grinden efter betalning? Det skulle antagligen inte vara värdig eller ta bort jobb från andra. Nu blir det politiskt, alltså sluta jag resonera vidare kring detta. Bara en sak till: I den andra riktningen åkte jag också gratis, också helt rent och ok. Där var grinden vid öppet och en skylt med ”Välkommen passera”. Där sparade de in i alla fall lönen av två vakter. Någon som vet hur mycket pengar SL förlora på det i intäkter dagligen? Förresten tågen gick som på räls, kom och gick exakt enligt tidtabellen - jag var en mycket nöjd kund denna dag.

Av TriMaster - 18 augusti 2008 08:30

i OS-klassen "Bygga/reparera en väg inom rimlig tid". Tyvärr, tyvärr, det är sorgens dag igen. Vägverket har missad det igen, att bygga klart en ca. 1 km lång vägavsnitt som är pulsådern i Sveriges Silicon Valley, Kista. Det såg redan från starten så ut att man inte var riktig förberedd, med att man var direkt efter vid starten och vissa tider blev det tom långa bilköar ut till E4. Då fanns det hopp, nu skulle man slänga in sina sista ansträngningar plocka in flera gubbar och bygga klart så att vägbanan skulle vara klart efter semestertiden. Att bygga en väg är garanterad ett avancerat arbete, med massor av sprängningar, ledningar i marken, trafikplanering etc.
Pyttsan, det finns tydligen inga flera gubbar att sätta in, och stundvis under sommaren undrade man om det är 3, 4 eller alla 5 som jobba där samtidigt. Så vinner man aldrig denna gren. Det såg som sagt segt ut från starten och nu blir det fantastiskt att se när Kistas nya mässa öppnar och vägarna inte är klara. Ett lite kaos är förprogrammerat.
Du undrar hur det gick i finalen, - jag tror det vanns av Spanien (20 km motorväg med rondeller och påfarter och allt i kortare tid) följd av Slovakien som också byggde en motorväg mellan Bratislava och gränsen till Österrike. En tröst är att Österrike inte var heller så snabb då de missade starten (problem med att besluta hur och när man skulle börja), men nu lär motorvägen vara klart mellan dessa två huvudstäderna, som är förresten alltid värt ett besök.

Av TriMaster - 18 augusti 2008 05:25

Då har man nu alltså pallad sig upp på en måndag morgon kl. 4. Det är andra gången denna månad man gör en stor uppoffring för triathlon senast i Kalmar, att man inte missar starten och nu, damernas triathlon OS.
Vilken fantastiskt bevakning av vår sport. SVT24 sänder sedan starten och Mike Thorén, f.d förbundordförande,  som själv har kört och fortfarande kör triathlon i många år och kan varenda detalj är expertkommentator.
Fantastiska förhållande, glittrande vatten och en intressant cykelbana, ganska bra kameravinklar. Inspirerande! Dessutom är damtriathlon ändå lite mer omkastande och saker händer. Och Sverige har med en deltagare i OS.
Men som vi innest inne visste, är hon inte med efter simningen blir det svårt. Och så blev det tyvärr. Strax innan nu cyklingen är avverkat ligger hon ca. 1:50 efter, för långt. Men so-what, triathlon får en 2 timmar lång ordentligt tv-bevakning, bråkdelar skulle vi önska oss även under året för att få lite mer reklam för sporten.


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards