Alla inlägg den 15 augusti 2008

Av TriMaster - 15 augusti 2008 18:36

Inspiration kan man få i princip av vad som helst, en person, en händelse, en bok eller artikel man har läst etc. Jag kan inte exakt redogöra varifrån jag fick inspirationen till att köra långdistanstriathlon igen. OK, låt oss det i detta moment kalla för deltagandet. En snabb blick på resultatlistan vid årets Kalmar Triathlon att mina 11:45 gav bara en 23 plats i åldersklassen av 32 startande och i SM (seniorer) hade jag kommit bara på 68:e plats av 88 startande. Vid första anblick är det alltså ingen speciell prestation, många skulle klara av detta. Nu finns det dock ett antal aspekter som denna blogg framöver bl.a ska handla om: Hur mycket träning behövs för att uppnå en viss prestation, specifik på Ironmandistansen i triathlon (3860m simning - 180,2 km cykel - 42,195 km löpning). Alltså en uthållighetsidrott som går över många timmar, som kräver både en bra grundfysik, kraft och mental styrka för att nå målet. I mitt fall var det 86 timmar träning mellan 1/1 2008 och tävlingsdag. Detta motsvarar ca 25 min träning dagligen. Jag är ganska säker att i normalfall ställer en triatlet inte upp på Sveriges tuffaste triathlontävling med så dålig träningsunderlag. Det kan ju bara sluta på ett sätt. Tänker man sedan dessutom att jag ignorerade nästan fullständigt att det handlar om t r i -athlon inte duathlon och att jag totalt tillbringade bara 3h i vattnet innan tävlingen, varav 1:10 timme test av tävlingsbana, så är det ändå anmärkningsvärt! Inga speciella känningar efter tävlingen, inget haltande, inga stela muskler, 2 blåsor på utsidan hälen och en trampdyna som ömmade ett par dagar efter tävlingen. Alltså är det en myt att IRONMAN-distansen är en så tuff tävling? Absolut inte! Dessutom kom vinnare 3 timmar, 18 minuter tidigare i mål, som är gått om tid för honom att springa en hel maraton till och endå kommer före mig i mål, detta illustrera ännu tydligare hur medioker min tid egentligen var.

Nu var detta inte ett galet försök på att träna så lite som möjligt och ändå genomföra Kalmar Triathlon, men i slutet ser det nästa ut så.Vad vill jag komma med då? Ett antal lärdomar som jag vill förmedla vidare:
1) det finns en ganska tydligt korrelation mellan nerlagt antal träningstimmar och resultat på en IM. OBS! Det är en förutsättning nödvändig men inte tillräckligt. 500 träningstimmar de senaste 7 månader kan ge SM-guld, men inte nödvändigtvis.
2) Det finns sanslöst mycket vetenskapligt material och hjälpmedel att göra sin träning så effektivt som möjligt. Du måste bara först förstå det och sedan ha disciplinen att utföra den konsekvent och regelbundet. Ingen har väl blivit vinnare bakom datorn med hjälp av google.
3) Den vanlige triatleten har ett jobb, sunda relationer, andra intressen och hobby. Tillgänglig träningstid per vecka är begränsad, och alla oplanerade saker som dyka upp under veckan från dagis med sjuk barn, till övertid på jobbet eller rent av att kroppen är bara för trött den dagen för anständig träning, saboterar ständigt alla dessa fantastiska träningsplaner där man blir "champion in 10 weeks" eller "din personbästa på 12 veckor". Hur många har någonsin genomfört en träningsplan under 10 eller 12 veckor på punkt och prick utan justeringar? Stort grattis för denna exemplariska disciplin men också sannolik mastodont excentricitet.
Vad är då en rimlig träningsmängd. Fel fråga, då detta är helt individuellt. Säg så: För att hålla sig i form rekommenderar läkare en halv timme om dagen (3,5 timmar i veckan). Titta man lite närmare på forskningen så är det närmare 1 timme/dagen (7 timmar/veckan, 210 timmar/7 månader) man borde sträva efter. Jag ska alltså 2,5 dubbla min träningsinsats från 2008 för säsongen 2009.
4) Vilket resultat kan det blir: Vill jag tror på min lilla dock ännu inte avslutade undersökning av korrelation resultat vs träningstid så bör det blir en sluttid kring 10:20 (beroende på väder etc.)Allting handlar nu alltså om, är detta möjligt, finns det andra aspekter, hur effektivt kan man träna år 2008 och samtidigt ska det vara kul.
Jag kommer absolut inte lägger ut varje träningspass, och inte heller massor med pulskurvor, effektvärden, kadens eller höjdmeter. Utan, aspekter hur kan det gå till för en vanlig dödlig 45-årig att få fram hälsovärden som en 30-årig och på köpet slå personbästa 15 år efter sin första långdistanstävling.
Häng med på resan!

Av TriMaster - 15 augusti 2008 16:22

Och nu har alltså Michael Phelps hämtad sin 6:e goldmedalj. I världsrekord tid! Igen! Närmaste män Cseh Laszlo och Lochte Ryan var 2%!!! sämre. Detta motsvarar exakt 4m! Just nu kommer jag bara på två OS-grenar konkurrenterna blev så deklasserade i ett individuellt gren: stavhopp damer var den ena (3,3%).

Och imorgon är det Midnattsloppet. Start 22:00

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards