Direktlänk till inlägg 28 augusti 2008

Kroppen är konstigt ibland, mycket konstigt

Av TriMaster - 28 augusti 2008 23:29

Ibland är min kropp helt crazy. Jag borde känna honom vid det här laget då det har gått mer än fyra decenier jag har flyttad in i den. Jag har lärd mig vad han vill ha och hur han fungerar bäst. Det finns ett och annat knepp att få fart på honom ordentligt. Det vill du veta vad? Hemlis! ;-)
Och hans hjärt- lung-system trodde jag mig kunde jag bäst. Pytsan! Vad hjälper det om man kan rabbla hans vilopuls liggande 41, vilpuls sittande 51, och maxpuls 197, när den för allt i världen inte gör det han var tillsagt att göra. Övningen var mycket enkelt. Spring på band, först i 5 - 10 min i lugnt tempo kanske 12 km/h bara för att blir lite varm, höja sedan tempo till en bra, distinkt fart under en kortare tid och kör sedan så länge det går i vVO2max fart. Och vad gör kroppen lilla. Vill inte. Uppvärmningen och sånt gick bra och även fartökningen. Men sen när det var dags att visa, ingenting. Flås, flemt och klen tryck som en Bill-Gates-generation-WiiBox-lossas-sportare. Efter lite mer än 2 minuter, var det bara att gå ner i lunkatempo, annars hade jag blivit anmält av omgivningen för självmisshandel. Jag sänker testtempot ett par snäpp från utgångsvärdet, nytt försök, samma teater. Pinsamt! Då springer han senaste 2 veckorna PB på 5km, och 15 km och sen klara han inte testet. Jag plockade ner honom, tilltalade honom välvillig med mild röst. Inget svar! Jag föreslog en dusch och "slut för dagen" som han tacksam direkt accepterade. Fattade ingenting. Alla har en dålig dag, etc. men så här? När jag sedan kollade pulsvärden hemma var han inte ens upp på 90% av HRmax. Är han på väg att blir sjuk? Hoppas inte det. Vi har stora planer tillsammans under den kommande tiden. Bit ihop nu Jango, det roliga har inte ens börjat.
Kanske han behöver helt enkelt lite mer sömn. Vi provar på det.

 
 
Ingen bild

Stefan

29 augusti 2008 08:59

Kanske du ska prova att testa fram vVO2max först? När man gör det testet får man också känslan i kroppen, när det börjar bli riktigt jobbigt. Sen för TvVO2max-testet så är det bara att ösa på tills känslan infinner sig.

Sen tror jag att det är bra att ha nån som står vid sidan och pushar en. Det är annars lät att hjärnan ger efter för kroppens vekhet.

 
TheTriMaster

TheTriMaster

30 augusti 2008 00:25

;-) good point, men vVO2max värdet fanns. Dessutom bör denna hastighet klaras av mellan 4 - 8 min. Och just det gick inte. Mycket förvånande. Under helgen blir det en ny test.

http://thetrimaster.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av TriMaster - 24 augusti 2010 20:13

Snittpuls de senaste 11 timmar: 62 .... och då var dagen rätt hektiskt. Nej, nej, nej, mitt jobb är inte alls för lugnt just nu ... tvärtom det händer massor med spännande saker ... kan det vara så att man mot slutet av säsongen börjar att komma i fo...

Av TriMaster - 18 augusti 2010 22:08

att "Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results." Är inte det just vad många förvänta sig när de träna. Springa om och om "sin runda" och hoppas att de ska blir en bättre löpare. Inom Golf gör man ju inte så,...

Av TriMaster - 17 augusti 2010 21:50

"Om man ska blir riktigt bra på något, måste man vara besatt".   Vad händer om man är åtminstone hängiven? ...

Av TriMaster - 15 augusti 2010 13:44

Igår var det midnattslopp i Stockholm. 21000 löpare, joggare, gångare, spexare. I början var det tänkt att slå min tid från i fjol då man kunde lägga upp en annan taktik, se till att placera sig bra i startgruppen, kommer med så klart i 1b eller 1c. ...

Av TriMaster - 3 augusti 2010 14:23

Ok, ok, det var mycket tyst ett tag. Ett långt tag. Det var många orsaker till det men tar för lång tid att förklara. Jag har i alla fall bestämd mig att fortsätta att skriva här. Kanske lite mer regelbundet, lite mer fokuserad. Det har snart gått tr...

Ovido - Quiz & Flashcards