Direktlänk till inlägg 28 september 2008

Kaffe bränner fett!

Av TriMaster - 28 september 2008 16:08

Ha, då fick jag dig på kroken. Du gick på min marknadsföring. Ok, lite seriöst ska det faktiskt blir. Men jag tänker inte skriver en massa kring släng in en piller si-och-så och du gå ner i vikt med 5 kg. Som bekant förespråkar jag den långsiktiga träning där ideala vikten kommer på köpet: Träning först, sen vikten och inte omvänd.

Men jag ville gå in lite i diskussionen kring träning och ”nutrition”. Att enbart träning inte gör perfekta resultat vet vi redan, vi behöver vila, - sömn, men även rätt balans i intaget av näring. I samband med att jag förkovrade mig lite mera kring vilka tillåtna medel som kan förbättra ens prestation snubblade jag ingen över koffein. När jag började med triathlon var koffein på dopinglistan. Vi strax-strax-under-toppen-people tittade snett på ”stjärnorna” som antydde att de tog lite extra mycket kaffe innan en tävling. Det enda vi kopplade på: otillåtet, usch, fy!

Detta gällde ganska länge tills ett, två år sedan. En följd av vetskapet hos de som bestämmer, att man med koffein på dopinglistan hade skapad en gråzon: hur vill du bevisa att den fällde inte tog ett par starka espressos (är 2 ok men inte 3? stark eller svag, hur svag då?) innan start istället för koffeintabletter. Dyker man lite djupare i ämnet kommer det snabbt fram att koffein är ett av de få ämnen som kan ge både prestandahöjning och förbättrad träningseffekt. Jag skriva ”kan”, då studien visar att det är som med alla andra substanser att olika människokroppar reagerar olika. Koffein hjälper bevisligen till att öka fettförbränning under träning/tävling, gör denna process mer effektiv. Något som kan vara ganska intressant att veta när man tänker på långdistans. Dina kolhydratdepåer är slut (om du inte fyller på i tid) efter 1:30 – 1:50 h, beroende på hur effektivt din kropp är på fettförbränning. Men det är inte så att fettförbränningen sätter in efter ca 2 timmar, utan den går igång direkt vid starten men andelen växer med tiden för att sedan efter 2 timmar anstränging är den absolut dominerade processen att försörja kroppen med energi.

Jag vill upprepa, som jag tidigare beskrev, att det är en myt att man ska bara träna lågintensiv för att förbränna fett och gå ner i vikt. Det är antal kalorier som du tar in (äter) i kroppen i förhållande till vad du förbrukar (rör på dig) som är på sikt avgörande. Allt annat är ett försök att göra genvägar. En genväg som oftast ledar in i leriga dikar. Försök inte ens.

Doseringen av koffein då? Bero lite på hur du reagera. Minst 2 mg per kg kroppsvikt. Vid 75 kg är det alltså ca. en stark espresso. Men nu ska den alltså ta före träningen inte efter. Men tänk på att din mage (insidan) kan ha helt andra åsikter om detta. Lyssna på det också! Vad experiment i labor säger är en sak, hur din kropp reagerar kan vara en helt annan sak.  

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av TriMaster - 24 augusti 2010 20:13

Snittpuls de senaste 11 timmar: 62 .... och då var dagen rätt hektiskt. Nej, nej, nej, mitt jobb är inte alls för lugnt just nu ... tvärtom det händer massor med spännande saker ... kan det vara så att man mot slutet av säsongen börjar att komma i fo...

Av TriMaster - 18 augusti 2010 22:08

att "Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results." Är inte det just vad många förvänta sig när de träna. Springa om och om "sin runda" och hoppas att de ska blir en bättre löpare. Inom Golf gör man ju inte så,...

Av TriMaster - 17 augusti 2010 21:50

"Om man ska blir riktigt bra på något, måste man vara besatt".   Vad händer om man är åtminstone hängiven? ...

Av TriMaster - 15 augusti 2010 13:44

Igår var det midnattslopp i Stockholm. 21000 löpare, joggare, gångare, spexare. I början var det tänkt att slå min tid från i fjol då man kunde lägga upp en annan taktik, se till att placera sig bra i startgruppen, kommer med så klart i 1b eller 1c. ...

Av TriMaster - 3 augusti 2010 14:23

Ok, ok, det var mycket tyst ett tag. Ett långt tag. Det var många orsaker till det men tar för lång tid att förklara. Jag har i alla fall bestämd mig att fortsätta att skriva här. Kanske lite mer regelbundet, lite mer fokuserad. Det har snart gått tr...

Ovido - Quiz & Flashcards