Alla inlägg den 6 september 2008

Av TriMaster - 6 september 2008 23:28

Då var alltså höstens löptävlingar igång. Först ut Stockholms Halvmarathon. Jag ännu inte riktigt kommit igång med min nya upplägg på löpträning som ska innebära lite mer avancerade intervaller. Inför dagens lopp var det klart att jag skulle slå förra årets omstartstid på 1:48:46 helt säkert. Prognoser pendlade lite mellan 1:40 och 1:35. Jag valde en utgångstid som skulle ligger i mitten. Som vanligt blev det lite för snabbt men då var man i alla fall varm i regnet och det rullade på rätt ok. Andra 5km bromsade jag inte lite för mycket så att det blev nästan lite för behaglig. Vid Stadshuset 12 km var det ganska klart att tiden skulle blir bättre än 1:40, och så fortsatt det. Lite synd att jag kunde inte trycka som jag ville på de sista stigningar kring km 18 dock inte heller för mycket svacka. Sista kilometern tog jag ytterligare 20 – 30 placeringar. Med 1:37:21 blev jag alltså 11:25 under förra årets tid, och nästan exakt (lite bättre) vid planerade tiden. Med hänsyn till det nästan för kalla vädret och blöta banan (man ville inte klafsa i varenda pöl, så är det i alla fall en hyfsat tid. Det är imponerande att så mycket nu springer under 1:30 (522) dessutom 30% kvinnor som deltog. Ett riktig bra lopp. Enda sak de måste förbättra till nästa år är återlämning av överdragskläder. Inte så kul att man känner hur man blir mer och mer kall i kroppen och ett par förvirrade tjejer försöker att hitta påsar som tydligen inte ens var upplagt i nummerordning.

Av TriMaster - 6 september 2008 12:24


Fick igår informationsmaterial från Polar om ytterligare funktioner som jag inte nämnde i min tidigare blogg. GPS koordinater gör det möjligt att bestämma på en karta var man är, stor minnes kapacietet i klockan och gpx-filer ge info på t.ex Google Earth att se var man rörde sig, färgkodning i kartan visar sen även intensiteten samtidigt. Klockan klarar nu tydligen av att G3 PGS-sensorn kan användas samtidigt med fodpod eller cykelsensorerna. Jag ser två fördelar med det: Det blir superbra kalibreringar av distansen, man kommer ha stenkoll på sina rundor i ännufler avseende, och ännu flera online informationer under träningen, t.ex snittlöphastighet, något som jag redan gärna hade idag för Stockholms Halvmarathon. Kan man hoppas att de även lagt in samma funktion som i CS600 med beräknad ankomsttid eller förväntad sluttid?

Av TriMaster - 6 september 2008 12:21

Dagens SvD hade igen en liten artikel om forskningsresultat från Karolinska i Stockholm, Akademiska sjukhus i Uppsala och Harvard universitet om samband mellan fetma, inaktivitet och dödlighet. Studien var på 37000 äldre män som var i utgångsläget i stort sett friska. Resultat, som föga förvånar: fetma och inaktiv störst dödlighet, övervikt och motion lägre dödlighet, ingen övervikt och regelbunden motion, lägsta dödlighet. Smala som levde ett inaktivt liv hade dock också förhöjd dödlighet. Jag förmoda starkt att hade man gjort studien på motsvarande många kvinnor så hade resultaten ganska lika. Slutsats: Håll en normalvikt OCH lever ett aktivt liv och du förlänga din sannolika livslängd.En liten förundran till SvD rubriksättare, att få dessa slutsatser till:” Motion tar inte bort riskerna med fetma” är för mig helt obegripliga. Artikeln säger som sagt något helt annat! Kvalitetssäkringsavdelningen har missad igen.

Ovido - Quiz & Flashcards