Alla inlägg den 2 september 2008

Av TriMaster - 2 september 2008 18:56

Får man på nöten direkt. Öppnade senaste SATS-tidning ikväll och läser i stora bokstäver: Bättre träningseffekt med musik. Sade jag inte ett par timmar sedan att jag rekommenderar att låta bli musiken vid hårdare pass och fokusera på enheten. Nu säger en ny norsk forskning att cykling till musik kan ge upp till 20% bättre träningseffekt. Hmm, nu vet jag inte hur studien var upplagd och i vilken träningsnivå de testade låg. Jag vill påstå att en vältränad triatlet ligger i överste 20% av en SATS-population ang konditionsstatus och då kan ju resultatet vara annorlunda. Intressant var dock att klassiskt musik ska ge lika bra effekt som modern musik. Alltså på med Beethovens 9:nde och kör igång nu när höstmörkret faller in och racer väntar fastspänd på rullen till nästa våren. Men glöm inte: mål, stick to the plan, keep focused! 9:00 ett pass med allt, slätt partier, stigningar, och en grym slutspurt. Döm själv!

Av TriMaster - 2 september 2008 11:30

Vill vid det här stället ta mig friheten att kommentera en vid intåget av mindre och mindre mp3-spelare nära oss en ny typ av träningsform: den fjärstyrda träningen.

Det är nu för tiden mer regel än undantag att en som motionera ut eller på gym har två proppar i öronen för att lyssna på sin favoritmusik, lyssna på radio eller prata i telefon. Som en helt galen gadgettyp som jag är har jag testat även det. Har minst tre, fyra mp3 spelare hemma, även mini-fmradio, och så klart mobil med musik i.

Jag tycker att musik kan vara bra vid pass som är långa, jämna som man vill sätta en speciell krydda på. En annan alternativ är så klart om man välja speciell musik där man kan pussa sig lite extra i ett tempo pass. Risken är dock då att man kanske kör till slutet hårdare än man har planerad och återhämtningen blir motsvarande längre. Vad jag däremot inte alls fattar är när man lunkar runt helt utan tydlig målsättning för träningen och lyssna på musik. Varför inte dansa istället? Då är man i alla fall två?
Jag pratade igår om spinning och visst är det otroligt inspirerande att trycka i pedalerna till låter från Metallica (Apocalyptica) eller en riktig bra rocklåt. Känns det bra? Absolut! Tränar jag som jag har planerad innan? Kanske. Är det mest effektiva träning? Knappast. Varför jag säger så, för jag är övertygad om att du bör följande aspekter vid varje träning a) har ett mål med varje träning, det betyder dock inte att du ska blir en slav. Ibland kanske du inser att kroppen är inte redo för intervaller, och intervallpasset blir till en längre återhämtningspass. b) Stick to your plan. Hur annars kan du ta reda på vad som fungerar och vad inte. Vad som ge dig en viss önskad effekt. Visst jag kan sätta mig i bilen, knalla ut på E4:an och hoppas att jag hamnar med tiden i Lousiana. Men sannolikheten är ganska liten om jag inte har lagt upp en plan, karta som jag följer. (Jag mer faktiskt Lousiana i Humlebaek, som är en fantastisk plats på jorden strax norr om Köpenhamn, en Museum of Modern Art som du bara måste se när du är i närheten nästa gång, inte minst för utsikten över sundet). c) Genomför din träning fokuserad: om det är fem intervaller med 500 m i xy-fart så kan du inte köra sista intervall bara 450m och lite långsammare, för det börjar ta emot. Träning har en stor mental aspekt (kanske något som jag ska återkommer till vid annat tillfälle) och den kan du bra träna upp om du håller dig fokuserad. Något som är extra viktigt vid en långdistanstävling. Har du sett ansiktsuttrycket av en toptriatlet säg vid sista varvet i Kalmar både på löpning och cykling? Tror du att de fundera vad de ska handla för mat till middagen? Knappast. Blir de helt plötsligt fokuserad för det är tävling nu. Inte heller så troligt. Koncentration och fokus måste du också träna och det kan vara lika jobbig.

En gång till:

-          mål

-          genomför din plan

-          håll dig fokuserat

Tror mig, dina pass kommer ge mer effekt, sen är det myyyyycket skönare att ligga på soffan och lyssnar heeeeelllt avslappnad på musik. – Enjoy!

Av TriMaster - 2 september 2008 00:08


Triathletes train an average of seven months for the Ford Ironman World Championship. The average hours per week devoted to training for the World Championship generally fall between 18 and 22. Average training distances for the three events:
Miles per week swimming: 7 (11.3 km)
Miles per week biking: 232 (373.3 km)
Miles per week running: 48 (77.2 km)


20 timmar i snitt under en period av 7 månader, samma som jag frågade Kalmardeltagare. Inte ens Svenska mästaren tränade så mycket!

 Frankly my dear, it should be possible with less!

Ovido - Quiz & Flashcards