Direktlänk till inlägg 4 september 2008

Hur gammal ska du bli?

Av TriMaster - 4 september 2008 19:54


Du kanske tänker typ: Läg av? Vadå gammal, jag SKA inte blir gammal, usch! Jag vill leva nu, etc. Ett ögonblick. Tänk tanken lite längre och fundera lite mera. Enligt SCB kan en nyfödd flicka förvänta sig att blir 83 och en man 78 år och 11 månader. Intressant är att en 50-årig kvinna kan förvänta sig att bli lite över 84 och en lika gammal man 80 och 8 månader. 65-årigar har t.o.m ännu bättre prognoser.

Har du funderad över om du ökar eller minska chansen att leva så länge? Även om det är enkelt att säga, att jag vill inte vara gammal och skrovlig (vem vill det?) så kräver det faktiskt att du gör något åt det nu. Det gör inte att stanna upp åldrandet av var och en av oss, det finns dock massvis med forskning som bevisar att man kan göra oerhört mycket för att leva längre i bättre tillstånd, t.ex regelbunden löpning. Det är ju ganska meningslös att tillbringa sina sista 10 eller mer levnadsår nästa orörligt i en sjuksäng. Jag är medveten om att vem som helst kan drabbas av hemska sjukdommar, att kedjerökare har blivit 90 och regelbunden motionerande folk i unga år har drabbats av cancer och dog. Men jag talar om vad man själv gör för att påverka ens egen sannolikhet. Helt ärligt när man är typ 30 är det svårt att föreställer sig att man ska vara 75 eller äldre än 80 någon gång. Jag rekommendera att fundera en liten stund vad du gör själv för att flytta din yttre parantes. Jag antar att du nu är ganska pigg, kanske tränar regelbundet (eller åtminstone planerar att göra det) etc. Men statistisken visar att varannan medelsvensson har övervikt, var tionde svensk har fetma! Vid fetma har man en BMI av över 30! Med andra ord har en 1,75m lång man som skulle väga max 76 kg minst 16 kg övervikt!! Det är ingen direkt lätt ryggsäck människan i frågan släpper runt hela dagen. Gissa om han/hon är tröttare? Har svårare att prestera, tycker mer än andra att saker och ting är jobbiga, benägenhet att röra på sig minskar? En ont cirkel som alla vet. Jag vill inte ens ta upp all kunskap om bevisad koppling mellan övervikt och hjärtlungsjukdomar och vissa sorter av cancer.

Sedan ställer jag mig frågande till en sak. Enligt forskning är fetma till en viss del ärftligt. Hallo, till en viss del. Inte hos alla. Inte hos varannan svensk! Varför ökade medelvikten för män senaste 25 åren med 6! kg och för kvinnor med mer än 4 kg när längden bara ökade med 2 resp. 1 cm. Think about it!

Det är inte så konstigt att jag hörde här om dagen att största uppmaningen för ens egen framtid var att hålla sig frisk. Samhället kommer inte ha råd med alla sjukdomskostnader. Först är det väldigt dyrt att kommer i det stadiet, sen mycket dyrt att kommer ur det. Think about it - again!

Sen kan du leta efter vilka ursäkt du vill, viktökning är en simpel konsekvens av energiintag och energiförbrukning. Det är i 99,99% av fallen du själv som bestämmer hur mycket energi tillförs din kropp i form av mat. Och … vägra att vara offer! Det är ditt liv och din livslängd, gör något åt det! Nu!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av TriMaster - 24 augusti 2010 20:13

Snittpuls de senaste 11 timmar: 62 .... och då var dagen rätt hektiskt. Nej, nej, nej, mitt jobb är inte alls för lugnt just nu ... tvärtom det händer massor med spännande saker ... kan det vara så att man mot slutet av säsongen börjar att komma i fo...

Av TriMaster - 18 augusti 2010 22:08

att "Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results." Är inte det just vad många förvänta sig när de träna. Springa om och om "sin runda" och hoppas att de ska blir en bättre löpare. Inom Golf gör man ju inte så,...

Av TriMaster - 17 augusti 2010 21:50

"Om man ska blir riktigt bra på något, måste man vara besatt".   Vad händer om man är åtminstone hängiven? ...

Av TriMaster - 15 augusti 2010 13:44

Igår var det midnattslopp i Stockholm. 21000 löpare, joggare, gångare, spexare. I början var det tänkt att slå min tid från i fjol då man kunde lägga upp en annan taktik, se till att placera sig bra i startgruppen, kommer med så klart i 1b eller 1c. ...

Av TriMaster - 3 augusti 2010 14:23

Ok, ok, det var mycket tyst ett tag. Ett långt tag. Det var många orsaker till det men tar för lång tid att förklara. Jag har i alla fall bestämd mig att fortsätta att skriva här. Kanske lite mer regelbundet, lite mer fokuserad. Det har snart gått tr...

Ovido - Quiz & Flashcards