Direktlänk till inlägg 23 oktober 2008

Balance my friend, balance!

Av TriMaster - 23 oktober 2008 21:12

Hörde här om dagen på P1 en sändning om träning. Det är klart att man blir mycket intresserad när på radion tas upp detta ämne. Jag skulle ha lyssnad innan mer noga för att undvika en smärre chock: När träningen blir en drog.

Alla som får konstiga ryckningar och en stark drag när de ha egentligen vilodag men ändå tycker att ett extrapass kan väl inte skada att lyssna på i alla fall första delen av inslaget. Så här illa kan det sluta. Ju, jag använder dessa starka ord. Jag vill påstå att här handlar det inte längre enbart om träning inriktad på en sund kropp eller prestationshöjning, här är det något annat. Är man så fokuserad på sin triathlonträning som i alla fall framhävs in inslaget, med så många träningstimmar är det högt tid att tänka om. I en tidigare blogg visade jag med 7 timmar träning i veckan bör man klara en tid kring 11 timmar i Kalmar. Gör man inte det är man det så borde man seriöst titta på hur man tränar och återhämtar sig. Det känns ju inte speciellt smart att köra en hårt en timmars träningspass, äter dåligt eller inte alls efteråt och kanske på toppen på det hela sover för lite. Jag upprepar, det kanske ”funka”, men det ge garanterad inte optimal resultat och är inte smart. Absolut inte i längden. Jag vill tom påstå ett permanent överträning är mycket sannolikt. Gör inte så! Snälla!

Jag vill återkomma till min tidigare tes att det ytterst viktigt att hitta en sund målsättning med sin träning. Om träning blir ett oavbrutet mål i sig är man kanske mer beroende av de endorfiner som man får under träningen. Självklart kan det vara lockande att man vill ha mer och mer av denna trance-aktiga tillstånd. Men lika som man talar om sexmissbruk bör man tala om träningsmissbruk. Vi är överens om att för lite träning är inte bra men lika så om det är för mycket träning. Tävlingscyklister har inte någon speciell lång levnadsförväntning (något som man inte läser så mycket om) och springer man en maraton om dagen (28 mil i veckan) är man lång över den mängden träning som behövs för att kunna bli en topelitlöpare (12 – 16 mil) och absolut över den nivån som förlänga livet. Tvärtom dessa mängder är rent livsförkortande. Sök en balans i ditt liv, vårda dina relation, ha många, olika intressen, träna också hjärnan annars hittar du någon vacker dag inte ens hem från löpspåret och det vill ingen vara med om, träffa vänner och inte bara andra ”träningsnörda”. Jag lovar om du gör det får du en mer avslappnad relation till din träning utan att du tvungen behöver prestera sämre.

Lycka till!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av TriMaster - 24 augusti 2010 20:13

Snittpuls de senaste 11 timmar: 62 .... och då var dagen rätt hektiskt. Nej, nej, nej, mitt jobb är inte alls för lugnt just nu ... tvärtom det händer massor med spännande saker ... kan det vara så att man mot slutet av säsongen börjar att komma i fo...

Av TriMaster - 18 augusti 2010 22:08

att "Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results." Är inte det just vad många förvänta sig när de träna. Springa om och om "sin runda" och hoppas att de ska blir en bättre löpare. Inom Golf gör man ju inte så,...

Av TriMaster - 17 augusti 2010 21:50

"Om man ska blir riktigt bra på något, måste man vara besatt".   Vad händer om man är åtminstone hängiven? ...

Av TriMaster - 15 augusti 2010 13:44

Igår var det midnattslopp i Stockholm. 21000 löpare, joggare, gångare, spexare. I början var det tänkt att slå min tid från i fjol då man kunde lägga upp en annan taktik, se till att placera sig bra i startgruppen, kommer med så klart i 1b eller 1c. ...

Av TriMaster - 3 augusti 2010 14:23

Ok, ok, det var mycket tyst ett tag. Ett långt tag. Det var många orsaker till det men tar för lång tid att förklara. Jag har i alla fall bestämd mig att fortsätta att skriva här. Kanske lite mer regelbundet, lite mer fokuserad. Det har snart gått tr...

Ovido - Quiz & Flashcards