Alla inlägg den 6 oktober 2008

Av TriMaster - 6 oktober 2008 21:50

Jag vill nu inte gå in direkt till vår nymoderna smittouppfinning av dagis. Där man packar ihop, helst inomhus 30 snoriga ungar, se till att de med ett antal kramlekar smittar varandra ordentligt och sen behövs ju inte så mycket till att föräldrarna får sitt via en mysig puss eller lite nys eller kladd, snor eller annat. Som sagt där vill jag inte gå in på.

Du kan dock göra en hel del för att inte varje gång när du precis tänkte nu är du på gång i din träning att blir stoppad av en förkylning.

Det första är så klart hur hårt belastar du din kropp. Det är allmänt känd att idrottare som konstant ligger i närheten av överträning har även ett nersatt imunförsvar och är speciellt direkt efter en hård träningspass speciellt mottagliga. Mot överträning finns det bara ett recept att ha bättre kontroll på variation av belastning. Som jag tidigare nämnde är det inte speciellt smart att bara köra hårda pass, då kroppen just under fasen av återhämntingen blir starkare och förberedda sig för bättre prestanda. Kör du din träning bara på måfå är risken större att hamna i överträning om du inte kontrollera din återhämningsstatus genom t.ex vilopulsnivå, ortostatisk puls eller epoc eller liknande. Det spelar enligt min åsikt inte så stor roll med vad du kontrollera dig, bar du gör det regelbundet och konsekvent. Då lär du känna din kropp och kan reagera motsvarande. Ibland är det kanske bättre att ta bort ett träningspass eller ta det mycket lugnare än tidigare planerad.

En annan mycket viktig aspekt är näringsintag. Beroende vad du äter snarast efter ditt träningspass så förbättrar du din återhämtning men även stärker din försvagade immunförsvar. Proteinrikt resp. glutamin är en bra rekommendation men visste du att du ska tänka på ditt magnesiumintag i samband med detta. Det har visat sig, redovisad i olika forskningsartiklar, att magnesium inte bara påverkar laktatnivån positiv, du presterar alltså anaerob bättre, den minskar även oxidativa stressen och leder till minskad inflammationsbenägenhet. Detta är alla faktorer som är i alla fall positiv om man tänker på sitt immunförsvar och återhämningsförmåga. Hur får du i dig då tillräckligt med magnesium? Nej, inte mjölken som bara ha 10 mg per 100g men många olika sorters nötter innehåller mycket magnesium, t.ex mandlar 300 mg/ 100g, och då klarar du lätt dom där 6 – 8 mg per kg kroppsvikt. Ha det så smaskens.

Sen ett tipps till: lite eftertanken kring hand hygien kostar inte speciellt mycket, mycket av höstens förkylningar överförs just från hand till hand. När rengjorde du ditt tangentbord senast? Jag slår vad om att du borrade i nässan däremellan. Flera gånger. Nej, nu blir det inte så trevligt ...

 
Av TriMaster - 6 oktober 2008 18:49

Oj, jag tränade så hårt idag, fattaru, det var riktig multohård träning. Det gick lite segt liksom, jag krökade för hård i helgen och nu känner jag faktiskt av mina cigg. Jag är nu nere på ett paket om dagen men jag köpt de där tuggummi nikonågonting ba-va. De kanske funka, för jag känner av det nu, ett ciggpaket om dagen blir man fortfarande segt av, liksom. Fattaru?

 

;) jag fattar så väl!

Ovido - Quiz & Flashcards