Alla inlägg den 12 oktober 2008

Av TriMaster - 12 oktober 2008 12:54

Inför kommande Ironmantävling ska jag dubblera mina antal simpass. Jag ska simma 20 pass totalt! Det är ett mycket klokt beslut av en middle-of-the-pack atlet. Långdistanstriathlon har helt enkelt inte 10 km simning eller liknande. De bästa simmarna vinner max 45 min mot en mycket medioker simmare. Om du cyklar eller/och springer lika dåligt förlorar du timmar! Därför mitt råd: Se först såklart till att du kommer genom alla grenar med "heder i behåll" men sen kolla var du kan vinna mest tid per nerlagt träningstimme.

Av TriMaster - 12 oktober 2008 12:36

Norman Stadler vann inte i Hawaii och kom bara på en för honom säkert mycket frustrerande 12:e plats. 3:15 på avslutande löpning räcker inte. Något fel igen? Kanske man få reda på de kommande dagarna. Även hans cykling var denna gång inte så galaktiskt som under de åren där han vann. Men han kommer igen, var så säkert.

Dock Chrissie Wellington gjorde ingen besviken. Vi blev ju lite fundersamma när hon fick vänta i 10 min för att få ett nytt hjul. Dels bra att defekter nu inte blir så grymma påverkan på tävlingen, samtidigt är det ju lite fånig om det tar då så lång tid att få ett passande hjul fram. Men Wellington tänkte väl, då kan jag vila lite inför maran. Sen sprang hon en 2:57 på avslutande maraton. Tugga på det! 6 av top 15 män hade en sämre löptid än hon. Any questions? Jepp, hon hade slagit Newby-Frazers rekord på 8:55. Men som vi vet jobbar hon ju i 3-års-planer.

Slutsats: Har du tid över in din träning: förbättra dig där du kan vinna mest tid. Ofta är det faktiskt löpning.

Ovido - Quiz & Flashcards