Alla inlägg den 4 oktober 2008

Av TriMaster - 4 oktober 2008 17:31

 

Vad har det med träning, idrott etc att göra. När jag startade denna blogg hade jag avsikten att hålla den fri från direkt partipolitiska yttringar eller liknande. Eventuellt skulle jag komma med en enstaka samhälletskommentar som dock inte direkt skulle anspela på någon politiskt inriktning. Det kan andra ägna sig åt att kommentera politiker och deras ideologer.

Varför gör jag då ett undantag i samband med ett uttalan av vår tidigare statsminister. Helt enkelt. Han gjorde ett förslag som kan, om den blir sann, blir mycket intressant för hela svenska idrotten. Göran Persson föreslog att idrotten ska ha en generell basfinansiering genom att ge sporten äganderätt till Svenska Spel. Ju, du läser rätt. Jag tycker det är anmärkningsvärd i två avseende. Förre regeringspartiet var ju inte direkt inriktat på att ge bort statlig egendom och Svenska Spel är ju som bekant en av Sveriges mest lönsamma bolag. Om t.ex RF (Riksidrottsförbundet) skulle äga Svenska Spel skulle basfinansieringen vara långsiktig säkrat, samtidigt skulle det finnas en kopplad drivkraft för bolaget att ge sin uppdragsgivare en bra vinst. Göran Persson vill samtidigt bibehålla bolagsform av Svenska Spel etc. det var han tydligt med när jag frågade honom. Juste, jag kollade det upp med honom personligen, ligger ju nära när han ta samma flyg och har samma väg ut från planet.

Hoppas någon kolla seriös på förslaget och ser den inte bara genom partipolitiska glasögon. Varför lägga inte direkt en växel ovanpå och koppla Vattenfalls ägande till svenska forskning, och då menar jag den forskning som är nödvändig för att Sverige kan förbättra sin position som industrination. Sorry, med genusforskning skapar man väldigt få långsiktig hållbara arbetsplatser.

Ovido - Quiz & Flashcards