Direktlänk till inlägg 14 oktober 2008

Hur korkat få man vara

Av TriMaster - 14 oktober 2008 21:40

I mitt egendomliga försök att ta reda på vilken personbästa mina bloggbesökare har på 10 km tänkte jag fel. Sluttid är ju inte bara kopplad till prestationsförmåga utan även till kön och ålder. Även om åldersberoende vill jag sin om tiden pratar mer om. Men jag gör ett första försök ang kön. En kvinna har upp till 30% mindre muskelmassa än en man i motsvarande ålder och längd, alltså en mindre motor att transportera kroppen med en viss hastighet i t.ex löpning. Samtidigt är hon oftast lättare och kortare (i snitt!) än motsvarande man, och behöver därför inte transportera lika stor massa. Kort, kvinnor har någonstans 8 .. 10% sämre sluttid på en viss sträcka än en man. Denna skillnad tilltar med ålder. Men nu kommer en intressant sak. Inom triathlon är denna skillnad ca. 11 % trots att det ingår en hel del cykling där männen kan utnyttja sina mycket större musklar gluteus, hamstrings, quadriceps, vadmuskler etc. Lite anmärkningsvärd, varför förlorar inte kvinnorna mera tid på t.ex en Ironmandistans? Chrissie Wellington som vann årets damklass i Hawaii hade t.ex en bättre marathontid än sex män av de top 15 i herrklassen, eller bara 9 män i top 15 sprang snabbare än hon. Det blir intressant att se hur mycket hon kan pressa ner avståndet till de framförliggande herrar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av TriMaster - 24 augusti 2010 20:13

Snittpuls de senaste 11 timmar: 62 .... och då var dagen rätt hektiskt. Nej, nej, nej, mitt jobb är inte alls för lugnt just nu ... tvärtom det händer massor med spännande saker ... kan det vara så att man mot slutet av säsongen börjar att komma i fo...

Av TriMaster - 18 augusti 2010 22:08

att "Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results." Är inte det just vad många förvänta sig när de träna. Springa om och om "sin runda" och hoppas att de ska blir en bättre löpare. Inom Golf gör man ju inte så,...

Av TriMaster - 17 augusti 2010 21:50

"Om man ska blir riktigt bra på något, måste man vara besatt".   Vad händer om man är åtminstone hängiven? ...

Av TriMaster - 15 augusti 2010 13:44

Igår var det midnattslopp i Stockholm. 21000 löpare, joggare, gångare, spexare. I början var det tänkt att slå min tid från i fjol då man kunde lägga upp en annan taktik, se till att placera sig bra i startgruppen, kommer med så klart i 1b eller 1c. ...

Av TriMaster - 3 augusti 2010 14:23

Ok, ok, det var mycket tyst ett tag. Ett långt tag. Det var många orsaker till det men tar för lång tid att förklara. Jag har i alla fall bestämd mig att fortsätta att skriva här. Kanske lite mer regelbundet, lite mer fokuserad. Det har snart gått tr...

Ovido - Quiz & Flashcards