Direktlänk till inlägg 14 oktober 2008

Känner ett starkt behov

Av TriMaster - 14 oktober 2008 00:13

Att innan jag lägga mig, blir av med lite tankar med er. Jag vet att några är där ute kvar vaken som jag, även om du ju vet, som jag, att riklig med sömn är en av de förutsättningar till bra och effektiv träning. Men anledningen att jag är upp idag är flerfaldig. En ny liten träningsbok ang maratonlöpning damp ner i min brevlåda, och då måste jag bara kolla om jag hitta en liten ”special detail”. Dessutom hade jag en av mina crazy pass ikväll efter jag redan tränade i morse: Multi-combi-crazy kunde man kalla passet, men väl så genomtänkt. Kroppen fick en sub-threshold-genomkörare. Cykel-löpning-styrka------ Cykel-roddmaskin-löpning-styrka-cykel. I princip fick alla för triathlon viktiga muskelgrupper något att göra idag. Tyvärr fick jag smärtsamt konstatera, några muskler visst jag inte längre att de fanns och hade jag glömt bort och andra är fortfarande så pinsam underutvecklade, att det behöver framöver en specialbehandling. Vi var ju redan lite inne på det med specifik styrketräning. Jag återkommer om det de kommande dagarna. Påminn mig gärna i fall att jag skulle glömma. Varför crazy-pass? Ju, delar av det gick ju med lite flås och stön, och det är inte så vanligt på gymmet att man se någon som hoppa av en maskin, snabbt rengör den från svett(man är väl trevligt till sina efterföljare) och hoppa på nästa redskap, fortfarande pustande med relativt hög puls. Oerhört effektivt, mångsidig, roligt. Jag vill påstå att passet gav mer än om jag hade malad på lika många minuter med ett tempopass på t.ex cykeln.

Förresten, en tanke till kring Chrissie Wellington och hennes fantastiska maratonlöpning under Hawaii IRONMAN. Vi kommer att höra och läsa mera om det de kommande åren, var så säkert: Har du sett henne på t.ex IRONMANlive.com hur hon springer? Det ser ganska lätt ut. Hon sprang med en kadens på 90/min och en tid på 2:57:44. Haille sprang i Berlin på en kadens på ca. 92 /min. Kollar nästa gång hur många gånger du sätter ner höger foten under en minut under ett löppass. En löpkadens av 80 eller ännu lägre blir ingen snabb tid. så är det bara. Det kan du kommer fram till ganska enkelt. Vi tar Hailles sluttid i Berlin 2:03:59 och distansen har vi också 42915m, och kadensen med ca 92 som ger 184 steg i minuten. Då blir det en steglängd av 1,85 m! Om du skulle vilja springa samma tid med en kadens på 80 alltså 160 steg/ min blir steglängden 28 cm längre. Du förstår ganska snabbt att du bör träna lite på din kadens. Ett par fördelar till på köpet: din tyngpunkt vid fotinsättningen hamnar lättare över foten än bakom och du behöver inte speciellt fundera över om du ska springer med hälen, mellanfot eller framfot. Men, ha tålamod som med allt när du ska träna in en ny teknik. Ha det så roligt och god natt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av TriMaster - 24 augusti 2010 20:13

Snittpuls de senaste 11 timmar: 62 .... och då var dagen rätt hektiskt. Nej, nej, nej, mitt jobb är inte alls för lugnt just nu ... tvärtom det händer massor med spännande saker ... kan det vara så att man mot slutet av säsongen börjar att komma i fo...

Av TriMaster - 18 augusti 2010 22:08

att "Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results." Är inte det just vad många förvänta sig när de träna. Springa om och om "sin runda" och hoppas att de ska blir en bättre löpare. Inom Golf gör man ju inte så,...

Av TriMaster - 17 augusti 2010 21:50

"Om man ska blir riktigt bra på något, måste man vara besatt".   Vad händer om man är åtminstone hängiven? ...

Av TriMaster - 15 augusti 2010 13:44

Igår var det midnattslopp i Stockholm. 21000 löpare, joggare, gångare, spexare. I början var det tänkt att slå min tid från i fjol då man kunde lägga upp en annan taktik, se till att placera sig bra i startgruppen, kommer med så klart i 1b eller 1c. ...

Av TriMaster - 3 augusti 2010 14:23

Ok, ok, det var mycket tyst ett tag. Ett långt tag. Det var många orsaker till det men tar för lång tid att förklara. Jag har i alla fall bestämd mig att fortsätta att skriva här. Kanske lite mer regelbundet, lite mer fokuserad. Det har snart gått tr...

Ovido - Quiz & Flashcards