Direktlänk till inlägg 28 mars 2009

Vad är 14,5 ggr 6?

Av TriMaster - 28 mars 2009 16:04

Nej det här är inget matteprov även om det ser mycket illa ut med den varan i våra skolor. Många kan inte ens gissa om resultatet för 32 – 17 ligger under eller över 20.
Kan vi enas om att resultatet ligger någonstans mellan 84 och 90. Då det är just ,5 och det är ju mitten mellan 0 och 1 så blir det även mitten mellan 84 och 90 alltså 87. Vad jag vill med detta fåniga resonemang?
Såg alldeles nyss teränglöpnings-VM från Jordanien. Bortsett att det är alltid kul att se världseliten att utöva sin idrott så lagt jag märka till vad de hade för stegfrekvens när de springer. Det kan man göra enkelt när man kolla på den inlagda klockan och kolla hur många gånger en arm går fram under 10 sekunder. (Testa om du kan svänga armen oftare fram än benen under en viss tid … det blir liksom mycket konstigt) Sen kommer du fram att det är cirka 14, 15 svingningar per 10 sekunder. Då får du fram en stegfrekvens mellan 84 och 90, mer mot det högre värdet. Gebrselassie springer ju som kanske är känd en maraton på 90 och mer. Försök att göra det efter. Men en sak är klar, det blir en bättre löpning med flera steg istället för längre.
Jag vill även slå ett slag för hjärnträning under träningspass. Det kan man i princip göra nästan alltid. Så länge det inte blir för nära anaeroba nivån för där verka det så att hjärnan prioritera andra saker. Men under ett långpass kan man göra massor med övningar: vilken snitt hastighet har man haft den senaste kilometern, vad är det här för hastighet i km/h och min/km, vilken tid skulle det blir om man skulle springa samma tempo på 10 km eller en halvmaraton, vad skulle det blir för snitt hastighet om man ville springa 2 minuter snabbare, etc. etc. Det är ganska kul och som sagt tränar hjärnan. Dessutom kommer du med tiden att märka att det går fortare och fortare och du kan kommer på mer och mer invecklade beräkningar, typ om jag springer varje år 3% snabbare hur snabbt är jag då om 4 år etc. Vill du träna upp hjärnan lite mer utstuderad vill jag tipsa om www.lumosity.com massor med roliga och nyttiga övningar. Det är ju inte så kul att springer runt som en vältränad idiot.

 
 
Ingen bild

Camka

30 mars 2009 21:32

Haha, måste bara fnissa lite åt mej själv hur hopplös jag är på att räkna när jag tränar, igår skulle jag räkna till 10 lyktstolpar, men jag e lost redan efter 5...
Har även försökt att räkna antal simtag per 25m, men det har jag inte lyckats med nån gång i vinter. Tips någon?

 
Ingen bild

TheTrimaster

31 mars 2009 00:18

Hej Camka,
jag rekommendera även där träning, träning och åter träning. Med tiden vänja sig hjärna att även arbeta mer fokuserad under vid högre puls. Ta väldigt enkla övningar först och sen fortsätter du av bara farten. En gång i tiden hade ju inte heller ditt nuvarande simn- eller löptempo.
Fokusförmogan har ju inte minst en fördel i växlingsområde. Behöver du flera tips kan du gärna maila mig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av TriMaster - 24 augusti 2010 20:13

Snittpuls de senaste 11 timmar: 62 .... och då var dagen rätt hektiskt. Nej, nej, nej, mitt jobb är inte alls för lugnt just nu ... tvärtom det händer massor med spännande saker ... kan det vara så att man mot slutet av säsongen börjar att komma i fo...

Av TriMaster - 18 augusti 2010 22:08

att "Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results." Är inte det just vad många förvänta sig när de träna. Springa om och om "sin runda" och hoppas att de ska blir en bättre löpare. Inom Golf gör man ju inte så,...

Av TriMaster - 17 augusti 2010 21:50

"Om man ska blir riktigt bra på något, måste man vara besatt".   Vad händer om man är åtminstone hängiven? ...

Av TriMaster - 15 augusti 2010 13:44

Igår var det midnattslopp i Stockholm. 21000 löpare, joggare, gångare, spexare. I början var det tänkt att slå min tid från i fjol då man kunde lägga upp en annan taktik, se till att placera sig bra i startgruppen, kommer med så klart i 1b eller 1c. ...

Av TriMaster - 3 augusti 2010 14:23

Ok, ok, det var mycket tyst ett tag. Ett långt tag. Det var många orsaker till det men tar för lång tid att förklara. Jag har i alla fall bestämd mig att fortsätta att skriva här. Kanske lite mer regelbundet, lite mer fokuserad. Det har snart gått tr...

Ovido - Quiz & Flashcards