Alla inlägg den 9 januari 2009

Av TriMaster - 9 januari 2009 21:53

För du blir bara arg på mig att jag i dessa kristider förstör dina affärer.

Som nu alla långdistansare har räknad ut är det ju bara ca. 29 veckor till Kalmar, d-day. Träningsplaner läggs upp, målen sätts, kanske om man tränar det här så kan man kapa x minuter på simning och löpning. OCH, om jag äntligen köper den där hojen så kan ju kanske fixa en halvtimme på direkten. Kanske så tänker en del. Jag vill absolut hålla med att det finns psykologiska aspekter med en ny cykel. Men att lägga 20 -30 kSEK och mer på extra psychologiska effekter har jag mina tvivel på.

Jag beskrev tidigare att det är ganska meningslös att köpa en speciell aerodynamisk cykel när man som tävlande inte ens har kapacitet att cykla ner mot 5 timmar på cykeldelen, en snitt på +35 km/h. Vid dessa hastigheter har en bra aerodynamik betydelse.

Men sen finns en ännu viktigare aspekt. Hur sitter du egentligen på din cykel. Om du har en lite kulmage och för svaga bålmuskler och måste går ur din aeroposition hela tiden för det gör ont så är det bättre att du besöka närmaste styrketräningslokal än närmaste cykelförsäljaren, och det är mycket billigare dessutom. Som bekant är aerodynamik av cykelmomentet i första hand en fråga om frontarean. Sätt dig på din cykel och din träningsrulle och titta vilken area som fångar vinden. Det är en sak, den ska du så klart helst minimera, men du måste även kunna bekväm kunna cykla i 4,5 till 6 timmar eller ännu längre. Kolla hur det ser ut när du bar rikta upp dig för att dricka. Kan du göra det bekvämt på ett annat sätt? Kan du hitta andra greppositioner på styret som inte förstör hela din aeroposition. Inte bara att det ser ganska konstigt ut att cykla med diskhjul och samtidigt har en för upprätt position på cykeln, det är dessutom dumt dyrt. Så, tränar inte bara på att du kan cykla 5 – 6 timmar utan att du kan hålla din cykelposition så länge som möjligt, och så bekväm som möjligt. Du ska ju springa en maran efteråt också. Det gör man inte med ryggskott.

Fundera alltså en gång till vad du ska göra med dina hårt ihoparbetade laxar innan du ska fixa den där speedhojen.

Ovido - Quiz & Flashcards